Baanregels

Tijdens trainings en wedstrijd uren van de Baanvereniging Deventer zijn onderstaande regels van toepassing. Tijdens snelijs uren zullen aangepaste regels actief zijn, deze zijn specifiek aangegeven.

Training:

• Alle aanwijzingen van de Baanvereniging, het baanpersoneel van
    IJsbaan De Scheg en de dienst doende juryleden dienen te worden
    opgevolgd.
  • Als van het verkeerslicht de oranje lamp brand, wordt iedereen verzocht aanstalten te maken om het ijs te verlaten. Zodra de rode lamp brand van het verkeerslicht moet iedereen het ijs verlaten. Het ijs mag pas weer betreden worden als de groene lamp van het verkeerslicht brand. Het is niet toegestaan om op het ijs te wachten tot dat de groene lamp brand.
  • Het ijs mag nooit betreden worden door schaatsers als er een ijs/onderhoudsmachine op het ijs is.
  • Voor de normale ijstraining (dus niet van toepassing op snelijs) is de baan verdeeld in drie ‘ringen’:
    · De binnenste ring voor snel tempowerk.
    · De middelste ring voor duur- en techniekopdrachten, achter elkaar deze
    oefeningen uitvoeren.
    · De buitenste ring voor uitrijden/ rust maximaal 3 naast elkaar.
  • Uitleg door trainers op beide rechte stukken:De groep tegen de
    boarding plaatsen en de trainer komt er dan voor te staan. Groepen niet
    groter dan 10 personen. Heeft de trainer meer rijders dan de groep
    opdelen.. Dit is niet van toepassing tijden snelijs.
  • Bij snelheid de lijn aanhouden die je op het rechterstuk hebt. Dus niet uitwijken!
  • Uitrijden met maximaal 3 rijder naast elkaar! Als je een groep inhaalt, achter elkaar gaan rijden.
  • Begin de opdracht alleen aan het begin van een recht stuk. Nooit in de bocht!
  • Kijk even over je schouder of er ruimte is voordat je begint of inhaalt.
  • Starten mag alleen op het rechte stuk, 15 meter na de bocht. Houd voldoende ruimte aan de buitenkant. Groepen in rust en rijders die langzaam een oefening uitvoeren dienen in de buitenste ring te passeren
  • Zorg ervoor dat er iemand achter de startende rijder gaat staan die het tegemoetkomende verkeer waarschuwt als extra beveiliging. Degenen die wachten op hun beurt, staan tegen de boarding. Starten op de blauwe lijn.
  • Wanneer je langzamere rijders wilt inhalen, moet jij als snellere rijderin de gaten houden of het kan. Waarschuw ook op tijd als je wilt passeren. Roep met een beperkt volume (ivm Corona regels) “hoog op!” en reageer hierop.
  • Waarschuw door een waarschuwing de langzamere rijders dat je bent gevallen. Dit om het scheppen van andere rijders te voorkomen.
  • Houd altijd je schaatsen zo laag mogelijk.
  • Geen schaatsbeschermers, bidons en andere materialen op het ijs leggen.
  • Nooit op de kussens van de baanbeveiliging gaan zitten en nooit met de schoenen op het ijs.
  • Het dragen van handschoenen en een hoofddeksel (muts of bandana) is aan bevolen.
  • Spreek je medesporters erop aan, wanneer zij zich niet aan bovenstaande regels houden.

Wedstrijden:

• Tijdens de wedstrijden is het niet toegestaan voor trainers en rijders om stil te staan op de inrijbaan vanaf start 500 mtr tot ruim na de finish (het hele rechte stuk aan finish zijde) in verband met de veiligheid van de rijders.   (Alleen de trainers mogen op de rubber matten stil staan).
  • Rijders die rechtop schaatsen dienen aan de uiterste binnenkant (muv snelijs) van de baan te schaatsen, opdat een naar binnen hangende wedstrijdschaatser in de binnenbaan hen niet kan raken.Ook hierom niet met meerdere schaatsers naast elkaar in de inrijbaan bij wedstrijden.
  • Altijd rustig passeren bij de startstreep. Steigerungen mogen alleen uitgevoerd te worden in de bocht waarna geen start is geplaatst. Opdat geen gevaar ontstaat met snelheid en naar de startstreep overstekende wedstrijdschaatsers.
  • Het is niet toegestaan tegen de rijrichting in te rijden op de in rijbaan.